synoptic(سینوپتیک)

climatology(آب و هوا شناسی)

climatology(آب و هوا شناسی)

انواع ابر / برگرفته از یک بار دیگر

جمعه, ۲۱ تیر ۱۳۹۸، ۰۵:۱۸ ب.ظ

بر توده‌ای متراکم از قطرات ریز آب و یخ است که در لایه های  زیرین و میانی اتمسفر ( هوا کره ) تشکیل می‌شود ، در صورتی که صعود بخار آب به آرامی صورت بگیرد ، ابر های نازک بوجود می آیند و اگر صعود بخار به سرعت انجام شود ، ابر های توده ای تشکیل می شوند .

ابر چیست ؟



ابر توده‌ای متراکم از قطرات ریز آب و یخ است که در لایه های  زیرین و میانی اتمسفر ( هوا کره ) تشکیل می‌شود ، در صورتی که صعود بخار آب به آرامی صورت بگیرد ، ابر های نازک بوجود می آیند و اگر صعود بخار به سرعت انجام شود ، ابر های توده ای تشکیل می شوند .

ابرها بر اساس شکل و ارتفاع شناخته می شوند ، و پیشوند های آنها هر کدام معنای خاصی دارد ، به عنوان مثال سیرو به معنی دسته ی مو ، آلتو به معنی ارتفاع میانه ، نیمبو به معنی باران زا ، کومولو به معنی توده و استراتو به معنی ورقه ورقه می باشد  . 



معرفی  انواع ابرها



( کومولوس )  



این ابر نشانه ای از هوای خوب و آرام است و به شکل یک توده ی گل‌کلمی و  به رنگ سفید  در آسمان دیده می شود .  



   ( کومولو نیمبوس )


   

این ابرها از توده‌ های  انبوه  و ضخیم و  به رنگ خاکستری  تشکیل می شود و نشانه ی طوفان ، آذرخش ، رعد ، تگرگ و  بارندگی شدید است  .



( آلتوکومولوس )



 این ابرها شامل لایه ‌های پراکنده و  پف کرده از قطرات ریز آب بوده که معمولا به صورت خطی دیده می‌شوند و به معنی باران احتمالی است .



( استراتو کومولوس )



 این ابرها به رنگ  تیره  یا سفید متمایل به خاکستری بوده و به صورت دسته یا خطوط و یا توده‌های پف کرده  و امواج کروی شکل در آسمان دیده می شوند و نشانه ی بارش ریز باران است . 



( استراتوس )



این ابر به صورت لایه‌ای یک ‌دست و مه مانند  از بخار آب دیده می شود و در ارتفاع کمی  از سطح زمین قرار می گیرد  و  به معنی بارش باران ملایم  است .



( نیمبو استراتوس )


 

این ابر ها به صورت یکنواخت و به رنگ تیره در آسمان را می پوشانند و نشانه ی بارش باران  یا برف هستند .



( آلتو استراتوس )


 

این ابرها به صورت لایه‌های نازک و یکنواخت  خاکستری یا متمایل به آبی در آسمان دیده می شوند و نشانه ی آغاز بارندگی هستند .



( سیرو استراتوس )


 

این ابرها  از لایه های کوچک سفید و به هم فشرده به شکل گلوله ی پشمی تشکیل شده اند و نشانه ی نزدیک شدن هوای طوفانی بوده و  پیش از فرارسیدن هوای بد یا طوفانی مشاهده می شود .



( سیروس )


 

 این ابرها از مرتفع ‌ترین انواع ابرها بوده و بیشتر به شکل پر  و به رنگ سفید  در آسمان دیده می‌شوند و درون آنها بلورهای یخی قرار دارند  این ابر نشانه ی هوای آرام است .



( سیرو کومولوس )



 این ابرها  سفید رنگ بوده و به شکل تکه تکه با ظاهر  پف کرده و موج مانند دیده می شوند و معمولا پیش از ابرهای سیروس در آسمان ظاهر می‌شوند و نشانه ی آغاز بارندگی و هوای طوفانی است .



ابر های عجیب و زیبا



 ( ماما توس )



این ابر پس از گردباد تشکیل می شود و به گلوله های پشمی بزرگ در کنار یکدیگر با رنگ تیره در آسمان نمایان می شود .



( ابر نیلوفری )



ابر نیلوفری  قبل از طوفان به صورت یک رول در پایین لایه ی جو   تشکیل می شود و در شمال استرالیا  قابل مشاهده  است . این پدیده  در آلمان ، ایالات متحده امریکا ، انگلستان  و روسیه نیز مشاهده شده است .  



( یوفو )

 


این ابرها بر اثرجاذبه زمین به وجود می آیند و یکی از زیباترین و نادرترین ابرها به شمار می روند و ظاهر آنها به بشقاب پرنده شباهت دارد .



( صبح افتخار )


در استرالیا ابرهایی به صورت لوله ای نزدیک به زمین تشکیل می شوند که به آن‌ها صبح افتخار گفته می‌شود .  



 ( موج شوریده )


این ابرهای عجیب با نام ابرهای موج‌دار شوریده  شناخته می‌شوند .



 ( شب تاب )



این پدیده بر اثر عبوراشعه ی خورشید از میان ابر به شکل درخشان ظاهر می شود و به ابر ( ان ال سی )  نیز شهرت دارد . ابر بالا بعد از پرتاپ یک موشک بوجود آمده است .



( امواج جاذبه )



این ابر بر فراز خلیج مکزیک شکل گرفته است و به صورت سطحی از امواج دیده می شود .



( فون کارمان )



این نوع ابر بر فراز جزایر الکساندر در شیلی تشکیل شده است و در میان زمینه ی سفید آن دوایری سیاه رنگ به شکل پانچ شده دیده می شود .



( Pileus )



این ابر بر فراز آتشفشان جزایر کوریل در کشور روسیه تشکیل شده است و به آن کوه کلاه نیز گفته می شود . این تصویر توسط ایستگاه بین المللی فضایی گرفته شده است .



بر گرفته از وبلاگ ( یک بار دیگر )1baredigar.blog.ir
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۲۱
عباس صحراگرد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی